Slijt- en afdichtingslagen

(Top layers and water proofing membranes)

Deklaag, aangebracht op beton met het doel de slijtvastheid en mogelijk de vloeistofdichtheid van het oppervlak te verbeteren

Kunststof slijtlaag in parkeergarage
Kunststof slijtlaag in parkeergarage

Nadere omschrijving

Voor de afdichting en bescherming van betonnen vlakken, zoals brugdekken, vloeren in parkeergarages, galerijen en balkons, kunnen verschillende systemen worden gebruikt. Bovendien kan met deze systemen de slijtvastheid en de mate van anti-slip (stroefheid) worden verbeterd. Slijt- en afdichtingslagen zijn meer bestand tegen mechanische invloeden dan coatings.

Meest gebruikt zijn tweecomponentensystemen met als bindmiddel epoxy, polyurethaan of acrylaten. De laagdikte bedraagt in het algemeen 200 ?m tot enige millimeters, afhankelijk van de te verwachten belasting. De stroefheid van deze afwerkingen is meestal naar wens aan te passen door de keuze van een instrooimateriaal.

Epoxy is een thermohardende kunststof die in vloeibare vorm wordt opgebracht. Door polymerisatie van de hars- en de hardercomponent vormt zich een dunne, maar zeer sterke en slijtvaste laag. Epoxy heeft een druk- en treksterkte die twee tot tien keer groter is dan beton.

Polyurethanen (PU) zijn in het algemeen ook tweecomponentenproducten. Polyurethanen kunnen na polymerisatie in meer of mindere mate buigzaam zijn en daardoor geringe scheuren in beton overbruggen. De grote druk- en treksterkte en vloeistofdichtheid zijn aantrekkelijke eigenschappen voor toepassing als slijt- en afdichtingslagen.

Acrylaten hebben als grootste voordeel dat de uithardingstijd zeer kort kan worden ingesteld. Daardoor kan de overlast voor bewoners en gebruikers beperkt blijven tijdens het aanbrengen.

 

Normen/aanbevelingen/literatuur

Geplaatst op ma. 15 okt. 2018Laatst aangepast op ma. 28 okt. 2019